Categories Informații utile, Montessori
  1. Idei principale

În contextul muncii sale bazată pe observarea şi studierea copilului şi a comportamentului acestuia, Maria Montessori a observat că în anumite perioade copiii sunt predispuşi şi dezvoltă interes crescut pentru un anumit tip de activităţi – “perioade senzitive”. În aceste perioade din viaţa copilului anumite aptitudini au tendinţa să se manifeste foarte puternic. În timpul acestor perioade copilul are o sensibilitate deosebit de puternică şi poate absorbi la potenţial maxim un anumit tip de cunoştinţe sau abilităţi. Perioada senzitivă durează un anumit timp şi nu se repetă.

Aceste perioade sunt cele în care copilul se concentrează cu precădere pe un anume aspect al mediului în care se dezvoltă şi exclude orice altceva. Acum vedem cum un copil repetă o activitate cu pasiune şi convingere până când găseşte satisfacţia, şi pare că nimic nu-l poate face să renunţe să-şi atingă scopul. Este o perioadă de intensă concentrare şi activitate cognitivă menită să dezvolte o anumită aptitudine într-un(o) anume moment/ vârstă/ fază de creştere. Aceste perioade sunt datorate unei forţe interioare, iar modul în care un adult poate susţine dezvoltarea copilului în aceste momente este prin pregătirea atentă a mediului şi prin încurajarea învăţării în acest timp.

“Copilul are o aptitudine creativă, o energie potenţială care îl va face să construiască din lumea din jurul său, o lume imaginară. Face numeroase achiziţii în timpul perioadelor senzitive, care îl fac sa relaţioneze cu lumea imaginară într-un mod excepţional de intens.” – Secretul Copilăriei” de Maria Montessori.

 

  1. Definiţie

O perioadă senzitivă poate fi definită ca acel interval optim, dar limitat în timp, în care copilul este în mod special sensibil la un anumit tip de stimuli sau impresii care sunt esenţiale pentru dezvoltarea sa.

 

  1. Caracteristici

Perioadele senzitive sunt:

  • Universale, acestea au făcut parte din dezvoltarea noastră încă de la început.
  • Active până când o capacitate de dezvoltare trebuie dobândită; acestea apar şi dispar.
  • Neconştiente;
  • Corespund capacităţilor esenţiale pentru dezvoltarea umană (mentale, intelectuale, fizice);
  • Apar în primul plan de dezvoltare, cele mai numeroase aici sunt;
  • Se suprapun.

 

  1. Clasificare
  1. Perioada senzitivă pentru ordine (de la 18 luni la 2 ani)

Această perioadă începe de la naştere şi îşi găseşte apogeul între 18 luni şi 2,5 ani şi se

poate prelungi până la 5 ani. Este perioada caracterizată prin dorinţa de repetiţie şi constanţă.

Există dragoste pentru rutina stabilită şi este de asemenea perioada în care un copil pare

deranjat de dezordine. Perioada teribilă a vârstei de 2 ani sau “the terrible twos” cum e numită în engleză, este de fapt întruchiparea unei reacţii exagerate la mici dezordini ale mediului în care se dezvoltă copilul, neobservate de adult. Mediul aşadar trebuie cu grijă ordonat stabilit pentru orice şi cu reguli de bază stabilite în prealabil. Este de asemenea important să existe şi o ordine exterioară căci ordinea din mediul complet în care se dezvoltă copilul ajută la stabilirea unei ordini în interiorul copilului.

Atunci când vezi un copil având o criză e posibil ca acest lucru să fie declanşat de lipsa rutinei astfel fiind afectat simţul ordinii. În această perioadă se poate ca copilul să insiste pe o anume rutină, lucru care uneori nu poate fi respectat de părinte din lipsă de timp. Câteodată se poate observa cum un copil pune lucrurile în ordine atunci când ele sunt dezordonate.

  1. Perioada senzitivă pentru limbaj (de la naştere la 6 ani)

Perioada senzitivă pentru limbaj începe înainte de naştere şi se termină undeva la 5,5 – 6 ani. Sunt mai multe aspecte ale limbajului, de la limbaj vorbit până la limbaj citit şi scris. A fi capabil să folosească cuvinte sau orice alt tip de limbaj pentru a comunica este o parte integrală în viaţa copilului.

Este de fapt progresul realizat de la bâlbâielile bebeluşului la cuvinte singulare, la propoziţii simple şi apoi fraze, cu un vocabular în continuă dezvoltare şi din ce în ce mai complex ca sens. De asemenea o a doua limbă este însuşită cu mare uşurinţă în timpul acestei perioade.

Perioada senzitivă în care copilul învaţă să vorbească este între 7 luni şi 2.5-3 ani. Ideal, până când copilul împlineşte vârsta de 3 ani, acesta poate vorbi folosind propozitii de 2-3 cuvinte.

Mediul pe care îl pregătim pentru acest copil este caracterizat de modul clar în care ne adresăm lui: folosind cuvinte clare, rostite corect. Caracterizat de faptul că îi citim şi îi permitem să-şi rostească nevoile înainte să le anticipăm noi, moment în care copilul va începe să comunice verbal. Acest lucru se întâmplă foarte des căci adultul încearcă întotdeauna să fie receptiv la nevoile copilului fără să realizeze dezavantajul grijii sale exarcerbate.

Perioada senzitivă pentru scris se derulează de la 3.5 la 4.5 ani. Acest lucru se întâmplă în momentul în care copilul devine interesat şi lucrează cu alfabetul.

Perioada senzitivă pentru citit o urmează pe ultima de la 4,5 la 5,5 ani. Plecând de la regulile de bază ale scrisului copilul începe să citească. Acum este foarte important pentru un copil să se obişnuiască să citească măcar o dată pe zi în sesiuni de maxim 20 de minute, nu neapărat fără întreruperi.

  1. Perioada senzitivă pentru mişcare (de la naştere la 4 ani)

Perioada senzitivă pentru mişcare poate fi clasificată după diferite criteri:

Pentru dezvoltarea abilităţilor grosiere şi rafinate de mişcare (mersul şi folosirea mâinilor) perioada ajunge până la 2,5 ani. Mediul pregătit trebuie să fie gândit astfel încât copilului să i se ofere şanse numeroase să meargă de-a buşilea, să se ridice prin tragere, să meargă singur sau asistat şi nu să fie lăsaţi să stea singuri. De asemenea copilului trebuie să i se ofere jucării/ materiale care încurajează folosirea mâinilor – prinderea, lovirea, atingerea, întoarcerea, inserarea sau prinderea fina (a obiectelor mici). Un alt scop al mediului pregătit este acela de a încuraja coordonarea mână – ochi şi mişcarea mâinilor.

Slefuirea abilităţilor de mişcare are loc de la 2,5 la 4,5 ani. Acum copilul poate folosi ambele mâini coordonate cu mişcări fine, poate apuca şi tine obiecte de mici dimensiuni şi poate da drumul in mod voluntar.

Abilităţile grosiere de mişcare sunt coordonarea mersului, alergatul, mersul balansat în timp ce se cară un pahar cu apă şi săritul. Copilul achiziţionează aceste capacităţi prin repetiţie.

  1. Perioada senzitivă pentru perfecţionarea simţurilor (de la naştere până la 4 ani)

Simţurile se dezvoltă dinainte de naştere. Copilul are nevoie să îşi folosească simţurile pentru a cunoaşte lumea. Perioada pentru mici detalii poate fi încadrată în această perioadă. Copilul trebuie să atingă, să guste, să miroasă, să audă pentru a putea avea experienţa lumii. Această perioadă ajută la o mai bună clasificare şi organizare a impresiilor.

  1. Perioada senzitivă pentru politeţe şi curtoazie (de la 2 la 6 ani)

Politeţea şi curtoazia definesc imitarea comportamentului politicos şi curtenitor care mai  devreme şi mai târziu devine interiorizat în personalitatea copilului. Copiii deosebit de sensibili  în această perioadă arată respect reciproc pentru colegii de grupa şi pentru educatoare.

Cand dărâmă accidental munca unui alt copil, sau când se ciocnesc fără intenţie de una dintre educatoare, sunt capabili să spună “scuze” – nu pentru că educatoarea le cere acest lucru ci pentru că simt nevoia să se scuze pentru faptul că au creat disconfort pentru o altă persoană.

 

  1. Efectele perioadelor senzitive

Efectele sunt de două feluri: pozitive şi negative.

Ca şi efecte pozitive putem observa:

  • Concentrare profundă;
  • Multe activităţi cu un sens, cu un scop;
  • Multe repetiţii;
  • Dobândirea perfectă a capacităţilor;
  • Bucurie şi armonie;
  • Iubire pentru mediu şi alţi oameni.

În cadrul efectelor negative, observăm:

  • Frustrare;
  • Comportament negativ;
  • Conflict interior;
  • Activităţi fără sens şi agitaţie;

 

  1. Rolul adultului

Pentru o bună dezvoltare a copilul, noi, ca şi adulţi avem următoarele responsbilităţi:

  • Pregătirea mediului;
  • Abordarea timpului şi libertăţii de a fi activ şi independent;
  • Cunoaşterea manifestărilor perioadelor senzitive ale fiecărui copil;
  • Pregătirea practică şi mentală pentru a întâmpina nevoile interioare ale copilului;
  • Să evităm să fim un obstacol;
  • Să fim un model!

Dr. Montessori a fost convinsă că educaţia începe la naştere şi că primii ani din viaţa unui copil, fiind cei care-l şlefuiesc pe acesta cel mai mult, sunt şi cei mai importanţi, atât fizic cât şi mental.

Ea a simţit că în aceşti primi ani, copilul are aşa numitele “perioade senzitive” în timpul cărora este în mod particular receptiv la anumiţi stimuli. Această receptivitate către anumite lucruri durează doar atât cât necesitatea respectivă este împlinită.

 

Bibliografie:

Montessori, Maria- „Mintea absorbantă”, Editura Apa, Drobeta Turnu Severin, 2013

http://www.gradinitamontessori.ro/metodamontessori/specificulmetodeimontesori/

http://www.montessorihaus.ro/schule/pedagogia-montessori-conceptia.html

http://www.cnae.ro/documents/montessori.pdf

Sună acum!